joi, 19 august 2021

„Tess d'Urberville ”- Thomas Hardy


Titlu: Tess d'Urberville

Autor: Thomas Hardy

Editura: Univers

Colecția: Clasicii Literaturii Universale

Anul apariției: 1982

Număr pagini: 443

Rating Goodreads: 3,81

      Anul acesta mi-am propus să citesc mai multe cărți clasice și astfel am făcut cunoștință cu Tess d'Urberville, romanul scriitorului britanic, Thomas Hardy.

      Nu am mai citit nicio carte până acum de la acest autor, așa că voi începe cu câteva date privitoare la biografia sa.

      Thomas Hardy s-a născut în comitatul Dorset, în anul 1840. După terminarea studiilor în Londra, la vârsta de 22 de ani devine arhitect. După o perioadă de cinci ani petrecuți în capitală, el revine în satul natal unde își incepe o carieră alternativă ca romancier. 

      Tess d'Urberville este cel mai cunoscut roman al său, fiind publicat în anul 1891. Romanul este structurat în șapte părți, fiecare parte având un nume semnificativ din punct de vedere al desfășurării acțiunii. 

     Personajul principal este Tess cea mai mare dintre cei șapte copii ai lui Jack și Joan Durbeyfield, o familie nevoiașă din comitatul Wessex. La îndemnul părinților săi, Tess pleacă de-acasă, pentru a-și cunoaște rudele bogate din partea tatălui său, descoperite recent. Prin urmare, îl va întâlni pe Alec d'Urberville, un tânăr lipsit de scrupule, care îi oferă o slujbă ca îngrijitoare la ferma de păsări a mamei sale. Vrăjit de frumusețea tulburătoare a fetei, Alec își pune în gând să o cucerească cu orice preț și astfel, tânăra Tess, fragilă și neajutorată, devine o victimă a circumstanțelor.

      De ce-a trebuit oare ca această frumoasă piele de femeie, delicată ca o floare și curată ca zăpada, să primească pecetea atât de grosolană care-i fusese dinainte hărăzită? De ce se întâmplă atât de des ca tot ce-i delicat să cadă în mâna a ceea ce-i grosolan, ca femeia să cadă în mâna bărbatului care nu-i este potrivit, și bărbatul să cadă în mâna femeii cu care nu se potrivește?

      După o lungă perioadă de timp, Tess își încearcă iar norocul la lăptăria Talbothays, locul unde îl va reîntâlni pe Angel Clare, bărbatul de care se va îndrăgosti. Dar, Tess își jurase să nu se căsătorescă niciodată, fiind bântuită de trecutul său nemilos. Oare dragostea ei pentru Clare o va face să se răzgândească în privința planurilor ei de viitor? Cum se va împăca această dragoste cu trecutul ei?  Clare o iubea dar sentimentele sale erau trainice sau erau doar emoții trecătoare datorate frumuseții ei?

      O poveste tulburătoare despre fatalitate, suferință și caracterul efemer al iubirii, care pe mine m-a emoționat până mi-au dat lacrimile. Bineînțeles că i-am acordat 5 steluțe din 5 pe Goodreads și vă invit și pe voi să o citiți în caz că nu ați citit-o. Eu am pus deja pe listă altă carte cunoscută de la acest autor, Far from the Madding Crowd- Departe de lumea dezlănțuită.

      După ce am citit cartea, am vizionat și filmul realizat în 1979, care mi-a plăcut la fel de mult. Chiar am rămas plăcut impresionată de cât de bine au fost redate anumite scene. 

Citate

      Uneori sufletele noastre se pot desprinde de trup, chiar când suntem în viață. Și nu e greu deloc să simți cum se desprinde. Uite te culci noaptea pe iarbă și rămâi ațintit la o stea: una mare și strălucitoare, și te gândești numai și numai la ea. Curând, vei simți că te prăbușești în abisul cerului, la distanță enormă de trupul care parcă nu-ți mai e de folos.( Tess)

     Dragostea ei era prea  pătimașă pentru puterile omului, prea puternică, prea sălbatică, poate chiar ucigătoare.

„Semnificatia romanelor lui Thomas Hardy este semnificația gravă pe care o are viața umană pentru cine o privește înfiorat de destinul ei tragic.”  
- G. Ibrăileanu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

" Sfârșitul șoaptelor"- Ruta Sepetys

  Titlu : Sfârșitul șoaptelor Autor : Ruta Sepetys Număr pagini : 349 Editura : Epica Rating Goodreads : 4,44        Am așteptat să citesc a...